VDDO – Hoogkerk | Zaterdag 11oktober 2025
Op deze mooie zaterdagse herfstdag, stonden de laatste wedstrijden in de
najaarscompetitie op het programma. Het speelveld was ook wel toe aan een pauze,
want na ca. 8 weken opeenvolgende trainingsweken / wedstrijden waren de sporen
zichtbaar aanwezig van intensief gebruik. VDDO 3 mocht als eerste een hoekje
uitkiezen voor hun laatste wedstrijd, waarbij ze Wêz Handich/TFS/DOW 5 ontvingen.
In de eerste ontmoeting wist de ploeg van coach Rick Haitsma nog de volle buit te
pakken, maar dat zat er vandaag jammer genoeg niet in. De ploegen waren aardig
aan elkaar gewaagd, echter wisten de ervaren gasten net wat vaker de korf te vinden
deze middag. Bij een stand van 9-11 werd er afgefloten, waardoor de ploeg het
seizoen afsluit als nummer 4 van deze poule. In de zaal staan er voor de spelers en
speelsters weer nieuwe uitdagingen te wachten.
Vervolgens was het de beurt aan VDDO 2, dat na de nederlaag van afgelopen
week alleen nog maar bij een nederlaag van datzelfde Hoogkerk 4 aanspraak kon
maken op het kampioenschap. Daarbij was het wel zaak dat er vandaag gewonnen
zou worden van Sparta (Ze) 2, waarvan het in de heenwedstrijd nog met een klein
verschil verloren had. Nadat het veld verlegd was en de warming-up achter de rug
was, begonnen de teams om klokslag 15:30u aan een mooi korfbalgevecht. De
ploegen waren duidelijk aan elkaar gewaagd, waardoor het scoreverschil nooit groot
werd. De gasten hadden echter het vizier iets meer op scherp staan, waardoor de
ploeg na ca. 20 minuten een gaatje te wisten slaan bij een stand van 5-7. Bart kwam
in het veld voor de niet fitte Martijn, maar al gauw deed coach Marc Kristiaan een
tactisch besluit waardoor de wedstrijd wellicht weer gekanteld kon worden en het
initiatief weer bij de thuisploeg zou komen te liggen. Martijn kwam even terug in het
veld zodat Bart en Joeri van vak konden wissel, waarbij Martijn met zijn laatste schot
de stand op 8-8 wist te brengen. Bart wist op zijn beurt in het andere vak de score
vlak voor rust ook weer in een gelijke stand te brengen (9-9). In de tweede helft werd
er ongeveer hetzelfde spelbeeld vertoond, maar wist VDDO elke keer de achterstand
weer recht te buigen. Bij een stand van 12-14 met nog ca. 15min te spelen wist de
ploeg door een sterke collectieve fase het verschil om te zetten naar een 16-14
voorsprong. De gasten wisten nog wel aan te sluiten, maar daarna was het kruit
verschoten. Lotte en Mariët brachten de eindstand op 18-15, waarna het afwachten
kon beginnen. Gelukkig was de tegenstander van VDDO 1 vandaag Hoogkerk 1,
waardoor er gepoogd werd wat inside informatie boven water te halen. Een beetje
onduidelijkheid, maar tijdens de tweede helft van de wedstrijd kwam er dan toch het
definitieve goede nieuws. Hoogkerk had met 12-11 verloren, waardoor VDDO 2 zich
als gevolg van het positieve onderlinge resultaat tot kampioen mocht bekronen in
deze reserve derde klasse. Na de zaal zal het team een poging mogen doen in de
reserve tweede klasse, een bekroning op het harde werken de laatste seizoenen.
Om 17:00u startte de wedstrijd “om keizers baard”, al konden de gasten
theoretisch gezien nog degraderen wanneer er een verassende uitslag was geweest
in de andere wedstrijd van de poule vandaag. Om dat te voorkomen, moest
Hoogkerk minimaal een puntje halen deze namiddag, waar ze dan ook vastberaden
aan begonnen. De ploegen begonnen gelijkwaardig en wisten elkaar in het spoor te
blijven tot een stand van 4-4. Veel doelpunten kwamen van afstand, waarbij Senne,
Monique (2x) en Anke trefzeker waren voor de thuisploeg. Hierna ontstond er een
fase waar weinig lukte bij de ploeg van coach Patrick Aalders, terwijl de gasten het
vizier in deze fase wel op scherp hadden staan. Bij een stand van 4-11 (!) was het tijd
voor een time-out en een donderspeech, want het toegestroomde publiek moest
natuurlijk wel beloond worden met een mooie afsluitende pot korfbal. Het bracht wel
direct nieuwe energie in de ploeg, want de eerste drie doelpunten na deze korte
break waren voor de zwart-paarsen. Peter-Jarno, Jozina en Senne hadden de
duidelijke woorden goed in hun oren geknoopt en zorgden voor wat meer geloof in
de ploeg. Richting de rust wist Hoogkerk het verschil echter in stand te houden,
ondanks doelpunten van Peter-Jarno en Petra (9-14).
In de rust werd benadrukt dat de geleverde energie na de time-out moest
worden vastgehouden, zodat er met dezelfde intensiteit het spel van de gasten
ontregeld kon worden. De tegenstander leken al lichtelijk aangeslagen te zijn,
misschien ook wel door het grasveld wat ze niet gewend zijn, waardoor het verschil
wellicht gemaakt kon worden op conditioneel vlak.
Direct na rust was het Wesley die als eerst trefzeker was, wat achter direct
weer beantwoord werd met een goal door de gasten. De Buiteveld combinatie had
echter de tegenstander aardig in de tang en wist in het eerste gedeelte van de
tweede helft de spanning weer helemaal terug te brengen. Toen Max deze scorende
fase aanwakkerde, betekende het dat alle basisspelers hun doelpuntje wisten mee te
pikken bij een stand van 11-15. Doordat het geloof er in zat, wist VDDO zelfs weer
terug te komen naar een verschil van 1 doelpunt bij 14-15. Peter-Jarno, Wesley en
Max wisten allen van afstand het gat van de korf te vinden. Helaas lukte het niet om
naast de groenhemden uit Hoogkerk te komen, maar zorgde Petra op haar beurt
weer dat de mogelijkheid nog wel in leven gehouden kon worden (15-16). De
“ijsberen” van Hoogkerk wisten vervolgens het gaatje van 3 te herstellen en leken
met nog ca. 10 minuten op de klok de meeste aanspraak te gaan maken op de winst.
Max, die er de tweede helft lekker in zat, en Petra brachten echter de thuisploeg
weer op 1 doelpunt verschil. Ook nu weer kon VDDO niet doordrukken en leek de
wedstrijd definitief in het slot gegooid te worden met de 17-19 van Hoogkerkse kant.
Met nog anderhalve minuut op de klok en een Time-Out aangevraagd door de
gasten, werd er uitgesproken dat de groep vooral trots moest zijn op de vertoonde
strijdlust en dat het na de wedstrijd het feestje gezamenlijk met het tweede team kon
gaan vieren. Max wilde echter meer, want hij maakte in de eerste aanval na de time-
out van afstand de 18-19. In de resterende tijd werd er echter niet meer gescoord,
waardoor dit tevens de einduitslag was. Met opgeheven hoofd kon zo deze
najaarscompetitie afgesloten worden op de derde plek en mag VDDO na het
zaalseizoen weer acteren in de eerste klasse. Na een weekje rust zal de selectie zich
gaan voorbereiden op het zaalseizoen, waarbij de wedstrijden weer worden gespeeld
in de Bongerd in Haulerwijk.