Wedstrijdverslag Harich – VDDO

Harich 1 – VDDO 1
In het paasweekend kon de ploeg van coach Patrick Aalders op deze zonnige
zaterdag i.p.v. eieren op zoek naar 2 punten op het grasveld in Harich. Jammer
genoeg spelen het eerste en het tweede team niet tegen dezelfde tegenstanders en
dus zal er per wedstrijd bekeken moeten worden hoe de beide teams het beste (incl.
wissels) voor de dag kunnen komen. Doordat het derde team geen wedstrijd had,
kon gelukkig het tweede aangevuld worden met spelers en speelsters van het 3 de ,
waardoor het 1 ste team weer een beroep kon doen op sterke wissels uit het tweede
team. VDDO 2 mocht op bezoek bij De Wâlden 5, een ervaren team wat in haar
eerste wedstrijd niet wist te winnen van Sparta (Ze) 2. Deze eerste wedstrijd voor het
tweede team, vandaag gecoacht door Rick Haitsma omdat vaste coach Marc
Kristiaan een week te padellen is op Ibiza (volgend jaar maar een trainingskamp met
zijn allen (?). In de beginfase namen de gasten brutaal een 1-4 voorsprong, maar
hierna verloren ze de grip op de tegenstanders. Via 7-5 liep de thuisploeg uit naar
een 12-6 ruststand. In de tweede helft werd deze voorsprong niet meer uit handen
gegeven, maar werd er wel een gelijkwaardigere pot korfbal gespeeld. De tweede
helft eindigde gelijk met 9-9, waardoor er na 60 minuten korfbal een 21-15 eindstand
op het scorebord stond.
In Harich begon rond 15:30u de wedstrijd tussen de op dat moment gedeeld
koplopers (na 1 wedstrijd). In de zaal hadden de gasten een soortgelijk resultaat
behaald als VDDO en dus kon de ploeg zich opmaken voor een mooie pot korfbal.
De omstandigheden waren ook ideaal en dus begonnen beide ploegen met goede
moed aan deze wedstrijd. De thuisploeg had het vizier in de beginfase op scherp
staan en wist de eerste 3 doelpunten te maken. Hierna rechtte VDDO de rug en
knokte zich in de daaropvolgende 10 minuten weer terug in de wedstrijd. Via
doelpunten van Wesley, Petra, Jozina en nogmaals Wesley wist de Buitenveld-
combinatie weer op gelijke hoogte komen bij een stand van 4-4. Er werd collectief
gewerkt en het spel was lekker bewegelijk, maar de thuisploeg vergat het overwicht
in spel uit te drukken in de score. Tegendoelpunten werden soms iets te makkelijk
weggegeven, waardoor de thuisploeg nog kon blijven aanhaken. Na de 4-5 uit de
handen van Myrthe, wist Harich weer de voorsprong te nemen via 6-5 en 7-6. Wout-
Jan wist er voor te zorgen dat VDDO weer op haar beurt bleef aanhaken in deze
fase. Nog voor rust wist de zwart-paarsen weer aan de goede kant van de score te
komen, middels doorloopballen van Petra en Wout-Jan. Met nog 40 seconden op de
klok kwam Myrthe ongelukkig in een botsing terecht, waarna de conclusie jammer
genoeg was dat er weer een zware knieblessure op het totaallijstje van VDDO dit
seizoen bijgeschreven kon worden. De wedstrijd werd stil gelegd en VDDO was
genoodzaakt om tweemaal te wisselen. De strafworp die al was toegekend werd na
de hervatting gemist, waardoor VDDO alsnog met een voorsprong kon gaan rusten.
In de rust werd besproken dat men als collectief deze teleurstelling moest
gaan verwerken en moest zorgen dat de punten met elkaar en voor elkaar binnen
gehaald zou gaan worden. Martijn en Iris speelden hier beiden een belangrijke rol in,
om als wissels in deze lastige wedstrijd mee te strijden om de punten. In de
beginfase van de tweede helft wist VDDO voor het eerst op twee punten voorsprong
te komen, maar wist het nooit verder uit te lopen van de thuisploeg. Wout-Jan zat in
een goede fase, want hij wist niet alleen het laatste doelpunt te maken voor de rust,
maar hij opende de score ook weer in de tweede helft. Tot 10-11 was het vervolgens
stuivertje wisselen, waarbij Senne en Wout-Jan trefzeker waren voor de ploeg van
Patrick Aalders. Waar Harich in de eerste helft voornamelijk de doelpunten wist te
creëeren vanuit de doorbraak, wist het in de tweede helft juist steeds vaker de korf te

vinden van afstand. Ze wisten de score weer gelijk te maken tot 11-11. Toen Wout-
Jan uitgescoord was, stond vervolgens Wesley weer op. Hij wist het gaatje weer 2
doelpunten te maken, zodat de ploeg het initiatief weer te pakken had. Aan de
andere kant wist Harich echter toch weer 2 doelpunten te maken en dus was er bij
13-13 nog van alles mogelijk. Ondanks dat de ploeg het gevoel had het betere van
het spel te hebben, kon het maar niet loskomen van de stugge tegenstander. Het
bleef dan ook stuivertje wisselen tot het bittere eind, waarbij de spanning steeds
hoger opliep. Wesley (2x) en Petra wisten allebeide nog de korf te vinden, waar
Harich op haar beurt ook weer 3 doelpunten tegenover wist te zetten. Waar Harich in
de laatste minuut voor rust een strafworp kreeg van de prima leidende scheidsrechter
H. Brouwer, kreeg VDDO deze in de laatste minuut van de wedstrijd toegekend. De
ervaren Petra wist hier wel raad mee en wist deze koelbloedig te verzilveren. Harich
kon in de daaropvolgende aanval geen doelpunt meer maken en dus waren de twee
punten binnen gesleept, eindstand 16-17. Als collectief gewerkt en ondanks de grote
teleurstelling toch punten weten te behalen, waarbij alleen maar complimenten
gegeven kunnen worden aan het team. Komende twee weken staat er voor het
eerste team geen wedstrijd op het programma, waarna er in het tweede weekend
van mei gezamenlijk met het tweede team een bezoek gebracht wordt aan de
roodhemden uit Zevenhuizen. Het tweede team speelt hiervoor nog de
inhaalwedstrijd thuis tegen Leonidas/Sios op donderdagavond 1 mei om 20:00u,
waarbij er weer gestreden zal worden voor de punten. Nog 4 te gaan!