Emmeloord – VDDO

Zaterdag 11 januari 2025

Emmeloord – VDDO 

Nadat de selectie allemaal genoten heeft van de kerstreces, konden de sportschoenen
weer uit de kast gehaald worden voor het tweede gedeelte van de zaalcompetitie. Twee
nuttige doordeweekse oefenwedstrijden tegen de selectie van Hoogkerk, zorgden ervoor
dat er richting de ontmoeting van vandaag tegen kv Emmeloord weer wat wedstrijdritme
gepakt was. Op papier zou er vandaag gewonnen moeten worden, maar van
onderschatting mocht er zeker geen sprake zijn. In de grote (maar daardoor ook
sfeerloze) hal in Emmeloord was het eerst de beurt aan VDDO 2, dat bij een overwinning
goede zaken zou doen met het oog op de ranglijst (wetende dat de nummers 1 en 2
elkaar zouden treffen vandaag). Om 18:30u werd er begonnen aan de eerste officiële
wedstrijd van 2025, maar werd al gauw duidelijk dat er van een wedstrijd nooit echt
sprake zou zijn geweest. Het krachtsverschil was meteen duidelijk, al wisten de gasten
dit niet direct uit te drukken in de score. Het gebrek aan tegenstand zorgde ervoor dat
VDDO nooit echt lekker in haar spel kon komen. Tot de rust uitte zich dit vooral in het
minieme aantal doelpunten (1-5), wat dan natuurlijk ook de verbeterpunten waren voor
de tweede helft. Sfeer zelf creëren en doelpunten maken, kansen waren er genoeg. In de
tweede helft liepen de zwarthemden eenvoudig weg bij thuisploeg en vielen de
doelpunten een stuk makkelijker. De goed leidende scheidsrechter floot uiteindelijk af
bij een stand van 6-18. Door deze uitslag staat de ploeg halverwege de competitie op de
derde plaats met 2 punten achterstand op nummer 2 én 4 op de nummer 1. In het
restant van de competitie is het dus nog zeker mogelijk om mee te doen om promotie,
waarbij er een plek bij de eerste twee zou moeten worden afgedwongen.
Om 19:50u was het vervolgens de beurt aan de twee eerste teams. In een
verleden hadden de ploegen wel eens tegen elkaar gespeeld, maar hieruit kon eigenlijk
geen nuttige informatie meer worden gehaald. In de voorbespreking werden er twee
speerpunten aangewezen, die uitgeschakeld moesten worden om het de thuisploeg erg
moeilijk te maken. Ondanks dat dit goed werd uitgevoerd, wist ook het eerste team het
veldoverwicht niet om te zetten in een comfortabele voorsprong. Omdat de ploeg zelf
vergat te scoren en slordig was in het spel, kon de thuisploeg in de beginfase op
voorsprong komen (4-2). Er moest hard gewerkt worden voor de doelpunten, maar hier
werden ook weinig kansen voor genomen. Na 30 minuten korfbal, waren er uiteindelijk
maar 41 schoten gelost. Verdedigend had de ploeg de zaakjes goed voor elkaar,
waardoor de thuisploeg in de eerste helft maar 5 doelpunten wist te maken. Dat de
Buiteveld-combinatie uiteindelijk maar 6 doelpunten maakte, had vooral te maken met
de beleving en scherpte van de ploeg. In de tweede helft zou er meer energie geleverd
moeten worden, zodat er snel afstand genomen kon worden van de thuisploeg.
In de tweede helft wist de ploeg de kansen beter verzilveren, waardoor al gauw
duidelijk werd dat VDDO vandaag de punten mee naar huis ging nemen. Er werd meer
strijd geleverd en de goede acties werden met elkaar gevierd. Ondanks dat het korfbal
niet hoogstand was en dat de ploeg geen hele goede wedstrijd kende, wist het de
wedstrijd wel gaandeweg naar zich toe te trekken en liet het zien ook bij dit soort
wedstrijden rustig te kunnen blijven. De zwartpaarsen wonnen uiteindelijk met 9-15,
waardoor het na 7 wedstrijden zich genesteld heeft op een gedeeld 3de plek. Om nog
aanspraak te kunnen maken op promotie, zal er 4 punten moeten worden ingelopen op
de nummer 2 van de poule. Hiervoor zal de ploeg alle wedstrijden moeten winnen,
waarbij de uitkomst van andere wedstrijden ook nog invloed gaan hebben op de

eindstand van deze poule. Komende week gaat de selectie op bezoek bij Joure, waar
hopelijk net als bij de thuiswedstrijden de 4 punten weer opgehaald gaan worden.