Wedstrijdverslag WWC – VDDO

WWC 1 – VDDO 1 | 24-05-25
In het voorlaatste speelweekend stonden er voor alle drie de ploegen van VDDO
belangrijke wedstrijden op het programma. VDDO 2 mocht de spits afbijten op de
vrijdagavond, waarbij het de titelkansen in leven wilde houden, door de uitwedstrijd
tegen SIOS/Leonidas 2 winnend af te gaan sluiten. Gesterkt door de support van de
andere selectiespelers wist VDDO 2 in een mooi duel gestaag afstand te nemen van de
thuisploeg. Over de hele wedstrijd gezien was VDDO zeker de betere ploeg, maar wist dit
niet direct uit te drukken in de score. Omdat de ploeg koel bleven en de juiste kansen
uitspeelde, wisten ze echter overtuigend te winnen op deze vrijdagavond. Met 10-17
waren daarmee de eerste punten van dit weekend binnen geslepen. VDDO zal nu in de
laatste (thuis)wedstrijd in een onderling duel met koploper De Wâlden 5 moeten gaan
uitmaken wie er kampioen gaat worden in deze poule. VDDO moet winnen, bij alle
andere uitkomsten zullen de gasten er vandoor gaan met de titel.
VDDO 3 moest om 12:15u in een soortgelijke situatie met Quick’21/V&V 3 uit
gaan maken wie er kampioen zou worden in deze poule. De eerste wedstrijd werd
gewonnen met 15-10 door VDDO, waardoor de opdracht voor vandaag was om te
winnen, gelijk te spelen of desnoods te verliezen met een verschil van minder dan 5
doelpunten. Jammer genoeg troffen ze een uiterst zuivere thuisploeg, waardoor de ploeg
zich gauw moest neer leggen bij een klinkende nederlaag. Ondanks het verlies van
vandaag (25-12) wil de ploeg zich in de laatste thuiswedstrijd komende week goed
revancheren en het seizoen positief afsluiten tegen bekende De Pein 3 (bij winst komt de
ploeg nog op gelijke hoogte met Quick’21 / V&V 3).
Een stukje verderop in Friesland stond de (eerste) kampioenswedstrijd voor
VDDO 1 om 14:00u in Mantgum tegen rode lantaarndrager WWC op het punt van
beginnen. Door het gaatje van 3 punten op de nummer 2, zou VDDO 1 bij winst vandaag
de titel al veiligstellen, wat dan natuurlijk ook de insteek was van de ploeg van Patrick
Aalders. Martijn Menken begon op de plek van Sjoerd Hoeksema, die in het thuisduel
met Sparta nog geblesseerd was geraakt en vandaag niet kon startten. Hierdoor waren
de vak ietwat gewijzigd, waardoor de ploeg in het begin nog wat moest aftasten.
Verdedigend was de opdracht om de doorbraak eruit te halen door actief voor te
verdedigen en de thuisploeg te dwingen in het nemen van afstandsschoten. Aanvallend
gewoon lekker het eigen dynamische spel op de mat leggen, waarmee het verwachtte
het ietwat stuggere WWC aan banden te gaan spelen. De thuisploeg bleek vandaag
echter uit een ander vaatje te tappen t.o.v. de eerste ontmoeting, waar de ploeg het toen
vooral moest hebben van harde duels en de daaruit volgende kansen. In de eerste helft
wist de thuisploeg met een redelijk schotpercentage zien, vandaag het kampioenschap
niet cadeau te gaan doen aan VDDO. Tot 2-2 waren de doelpunten nog om-en-om
(afstandsschot van Wout-Jan en een verzilverde strafworp van Wesley), maar hierna
ontbrak het bij de gasten aan zuiverheid in de afronding. De thuisploeg wist wel door te
scoren en dus konden ze een gaatje slaan van 4 punten. Bij 7-3 (doelpunt kwam van
Wesley) waren we ietwat verbaasd over de score, maar kon de ploeg zich zo als vaker dit
jaar door hard collectief werken weer terug vechten in de wedstrijd. De 3
de en 4
de van
Wesley betekende dat VDDO weer dichterbij kroop, zeker toen Wout-Jan uit een mooie
doorloopbal weer zorgde voor de aansluitingstreffer. Hierna vielen de doelpunten echter
weer om-en-om, waardoor er richting de rust een miniem verschil op het scorebord leek
te blijven staan. Senne, Wout-Jan en Petra wisten nog te scoren voor de uitploeg (10-9),

maar konden niet voorkomen dat de thuisploeg in de laatste paar minuten voor rust nog
wist uit te lopen naar 12-9.
In de rust werd dan ook besproken dat er in de tweede helft doorgeknokt moest
gaan worden, waarbij de toch wel redelijk aanwezige wind in de tweede dertig minuten in
de aanval in ieder geval in de rug waaide. Hierdoor zullen de schoten ook makkelijker
vallen en werd er met elkaar nog het vertrouwen uitgesproken voor een goede afloop.
Het spelbeeld in de tweede helft was identiek aan dat van de eerste helft én
verraste het VDDO eigenlijk wel een beetje dat de thuisploeg zo lang aangehaakt bleef.
De gasten kwamen iets beter uit de kleedkamer en wisten door goals van Wout-Jan en
Wesley weer de aansluiting te vinden. Wederom vielen de doelpunten hierna om-en-om,
totdat VDDO eindelijk weer op gelijke hoogte wist te komen bij een stand van 14-14.
Doelpunten kwamen uit de handen van Martijn, Senne en het was Wesley die uit een
lopende rebound een kans te creëren én de euforie weer terug te brengen in de uitploeg.
Een aantal wissels werden toegepast om aanvallend nog een extra boost te brengen,
maar het was WWC dat door twee achtereenvolgende doelpunten de stand naar 16-14
tilde met nog 10 minuten te spelen. VDDO heeft echter in de laatste tijd veel ervaring
opgedaan met lastige wedstrijden én wist in deze fase ook rustig te blijven. De juiste
kansen werden uitgespeeld, waarbij routinier Petra Mulder opstond in deze beslissende
fase. Ze zorgden eigenhandig dat de ploegen weer op gelijke hoogte kwamen, waarna
Wout-Jan uit een heerlijke doorloopbal VDDO voor het eerst op voorsprong wist te
brengen (16-17). In de laatste minuut wist WWC weer gelijk te maken, waardoor ze
dachten een puntje te kunnen overhouden aan deze spannende korfbalstrijd. Maar zoals
eerder genoemd, ervaring in deze fase kan bepalend zijn en het was dan ook opnieuw
Petra die uiterst koelbloedig de 17-18 binnen wist te schieten van afstand. In de hierop
volgende aanval wist WWC niet meer te scoren, waardoor het feestje voor VDDO
losbarstte op het grasveld in Mantgum. Een wedstrijd waarbij de ploeg 95% van de tijd
achter heeft gestaan uiteindelijk wel winnend af te sluiten, is tekenend voor het verloop
van dit korfbaljaar. Veel blessures en daardoor vaak wisselende opstellingen, maar toch
elke keer weer opstaan en er het beste van weten te maken. Niet alleen de spelers van 1
dragen hier aan bij, maar ook de wissels van 2 en het altijd steunende publiek en spelers
van 3. De titel voor VDDO 1 smaakt naar meer voor de selectie, VDDO 2 zal hier
komende zaterdag proberen nog een extra kers op de taart voor dit seizoen aan proberen
toe te voegen. Om 15:30u speelt de ploeg op het sportpark in Oosterwolde haar
kampioenswedstrijd, waarbij het net als VDDO 1 zal proberen de promotie die in het
voorjaarsseizoen vorig jaar behaald werd, opnieuw binnen te slepen. Voorafgaand zal
VDDO 3 nog spelen tegen de Pein 3, waarbij het bij een winstpartij nog gelijk zal eindigen
met kampioen Quick’21 / V&V 3. De korfbaldag wordt afgesloten met de ontmoeting
tussen VDDO 1 en Harich 1, waarbij de thuisploeg natuurlijk gaat proberen dit seizoen af
te sluiten met een laatste overwinning. We hopen weer veel publiek te mogen ontvangen
op deze (hopelijke) feestelijke zaterdag, waarna het seizoen gezellig afgesloten zal
worden. Nog één te gaan!