VDDO – De Pein
Zaterdag 25 januari kwamen de 3 wedstrijdteams van De Pein op bezoek bij VDDO in
Haulerwijk. Voor VDDO 3 was het pas de eerste wedstrijd in het nieuwe jaar en dus was
het zaak om de goede lijn van de eerste helft van de competitie weer op te pakken. Om
diverse redenen is het jammer genoeg het hele jaar al een puzzel om de teams gevuld te
houden, wat ook voor vandaag weer het geval was. Ondanks het sterk gewijzigde team,
wist het derde er een leuke wedstrijd van te maken, maar moest het wel hun meerdere
erkennen in De Pein 3. Bij een stand van 13-17 werd er afgefloten, en kan het team zich
opmaken voor een zwaar weekend. Vrijdag staat de inhaalwedstrijd tegen de nummer 2
(omdat de ploeg 1 punt in minder heeft) OKO/Bies 3 op het programma, waarna er op
zaterdagavond weer een thuiswedstrijd tegen het ervaren team Wêz Handich/DOW/TFS
5 gespeeld gaat worden, wat de huidige koploper is van deze competitie.
Om 18:35u was het vervolgens de beurt aan VDDO 2, dat nog steeds volop
meedoet om een eindklassering bij de bovenste 2 plekken, wat aan het eind van de
competitie recht geeft op promotie naar de reserve 2de klasse. In de eerste ontmoeting
met de Pein 2 was het klasseverschil overduidelijk en werd er redelijk eenvoudig
gewonnen met 13-23. Vandaag bleek al gauw dat het een stuk lastiger zou worden, ook
mede door de wederom noodgedwongen gewijzigde opstelling die Marc Kristiaan moest
bedenken. Door ziekte bij het eerste team, zou Martijn Menken mogen beginnen in het
eerste team, waardoor er bij het tweede team juist doorgewisseld zou worden met
verschillende spelers. Gelukkig komen er langzaamaan wel weer wat mensen terug van
blessures, waardoor de mogelijkheden van de coaches wel weer wat toenemen. In een
verder redelijk gelijk opgaande wedstrijd wist VDDO het meerendeel aan de goede kant
van de score te staan, maar wist het nooit een heel groot gat te slaan. Lichtpuntjes voor
de thuisploeg waren te putten uit het feit dat Joeri Kristiaan na een blessure weer meer
dan een helft van de wedstrijd kon spelen én dat Peter-Jarno Donker weer zijn eerste
minuten kon maken na wat toch wel een zeer ernstige enkelblessure leek. Als collectief
wist VDDO uiteindelijk de wedstrijd over de streep te trekken en floot scheidsrechter H.
Nicolaij bij een stand van 17-14 af. Hierdoor blijft de ploeg in het spoor van de nummer 2
Pallas, wat tevens de tegenstander is komende week in Haulerwijk.
Nadat beide 1ste teams waren voorgesteld en VDDO mocht oplopen met de E1
(team van de week) begon de laatste wedstrijd van deze algemene ontmoeting tussen
VDDO en De Pein, waarbij de sterk gehavende thuisploeg gebrand was om de eerdere
nederlaag in Houtigehage teniet te doen. Wesley Nieuwhof ontbrak vanwege ziekte; de
eerder genoemde Martijn Menken nam zijn plekje in, die op zijn beurt net als Myrthe
Looijenga niet had kunnen trainen deze week omdat ze geveld waren door de griep.
Wederom geen wenselijke voorbereiding, maar dit past wel weer in pechseizoen dat de
selectie dit zaalseizoen ondervind. De beginfase was voor de thuisploeg, dat via Sjoerd
en Myrthe op 2-0 voorsprong wist te komen. De Pein wist direct wat terug te doen, maar
de marge werd ook weer naar 2 doelpunten gebrachte middels een strafworp van Wout-
Jan. Er werd vlot gescoord in deze openingsfase, jammergenoeg voor de thuisploeg was
het vooral een fase waarin de doelpunten vielen bij de geelhemden. Een 4-2 achterstand
wisten ze om te buigen naar een 4-9 voorsprong. De schoten waren er wel bij de
thuisploeg, maar telkens net niet zuiver genoeg. De doelpuntloze fase van ca. 10
minuten werd doorbroken door Sjoerd, die van afstand de fase inzette waarbij VDDO
weer wat dichterbij de gasten wist te komen. In het resterende deel van de eerste helft
had de ploeg verdedigend meer grip op de geelhemden. Het vak dat bij de gasten in de
eerste kwart 2 op de drie schoten raak schoot, kwam hierna niet meer tot scoren. Aan de
kant van de thuisploeg ging het juist beter lopen. Bij 7-10 (doelpunten kwamen van
Wout-Jan en Anke) werd een Time-Out aangevraagd door de gasten, wat voor de
thuisploeg de mogelijkheden gaf om elkaar nog meer op scherp te zetten. Senne en
tweemaal Wout-Jan wisten voor rust nog te scoren, waardoor de ploegen in evenwicht
waren en de kleedkamers konden opzoeken.
In de rust werd besproken dat er energie geput moest worden uit de sterkere
tweede fase van de eerste helft én dat het zaak was om het verdedigend op dezelfde
wijze aan te gaan pakken. De Pein kwam echter sterker uit de kleedkamer, via 10-13 werd
het 11-14 waarna de moe gestreden Myrthe vervangen werd door Petra Mulder. Met haar
eerste schot wist ze de thuisploeg weer dichterbij te brengen. Wout-Jan wist met zijn 6de
doelpunt er vervolgens voor te zorgen dat dit gaatje intact bleef, nadat de Pein ook weer
wist te scoren. Op 13-15 wisten de gasten echter het gaatje te vergroten naar 4, die door
een sterke rebound veel konden herhalen. Ook nadat Wout-Jan zijn 7de doelpunt maakte,
lukte het niet om het geslagen gat kleiner te maken. Senne en Jozina wisten nog te
scoren, maar ook nu brak er een fase aan waar de thuisploeg niet te scoren wist te
komen. Het gaatje werd echter nooit veel groter dan 4 doelpunten, waardoor er nog wel
mogelijkheden lagen op een goede afloop. Op 18-21 (met nog een kleine vijf minuten te
spelen) wist De Pein de wedstrijd echter vakkundig uit te spelen en konden ze lange
aanvallen opbouwen waardoor de tijd wegtikte. Het laatste doelpunt werd gemaakt door
Petra, die de eindstand op 19-22 bepaalde. Komende week nieuwe kansen, dan
ontvangt de selectie het tot nu toe sterk spelende Pallas. Het eerste team leed dit
weekend pas haar eerste verlies, dus liggen er voor VDDO kansen om nog meer punten
af te snoepen van de gedeeld koploper. Supporters worden weer bedankt voor de steun
en we hopen jullie weer te mogen ontvangen komend weekend in sporthal de Bongerd.
