Wedstrijdverslag Hoogkerk – VDDO

Hoogkerk 1 – VDDO 1 | 20 september 2025

Op deze zaterdag 20 september was het alweer tijd voor de derde
speelronde van de najaarscompetitie. Waar het de hele week nat weer
geweest was, leek het na een zonnige vrijdag en een mooie
zaterdagochtend erop dat de weergoden wat betreft het weekend
goedgezind waren. Niets bleek minder waar, want alle teams mochten
vandaag in de stromende regen proberen de winst te gaan behalen op
bezoek bij drie verschillende tegenstanders. VDDO 3, wederom
samengesteld uit spelers en speelsters van 4 verschillende teams, mocht
in Drachtstercompagnie aantreden tegen Wêz Handich/DOW/TFS 5. Een
ervaren team, welke vorig seizoen in de zaal ook al eens de tegenstander
was geweest van het derde team. Het bij elkaar geraapte team wist echter
een erg sterke wedstrijd op de mat te leggen en wist daarmee hun eerste
overwinning te behalen met een klinkende 16-23 overwinning.
Het tweede team mocht rond het zelfde tijdstip aantreden tegen
Sparta (Ze) 2, wat zeker ook geen onbekende was. Het team was echter
sterk verjongd (grotendeels doorgeschoven talentvolle A-junioren),
waardoor er gerekend kon worden op een vlot spelend Sparta. Bij rust
stond de thuisploeg dan ook met 12-7 voor, waardoor het plan voor de
tweede helft moest worden bijgesteld en er door het inbrengen van een
aantal wissels proberen het tij te keren. Richting het einde was de
spanning weer volledig terug, maar wist de thuisploeg toch aan de goede
kant van de score te blijven. Bij een stand van 16-14 werd er voor het
laatst gefloten, waardoor er in deze poule nu 3 ploegen zijn met 4 punten.
Het onderlinge verschil in de wedstrijden kan hierin wel eens bepalend
gaan worden, waarbij het eindresultaat van vandaag dus zeker belangrijk
kan zijn.
Een ruim uur later mocht het eerste in en tegen Hoogkerk
aantreden, wat wederom geen onbekende is van de ploeg van Patrick
Aalders. Ook dit team is echter gewijzigd t.o.v. de vorige ontmoetingen,
met een nieuwe coach aan het roer en een aantal spelers van buitenaf
wist VDDO dat de ploeg van Hoogkerk ook gewoon een sterk ploeg is. Bij
winst vandaag kon VDDO al een grote stap zet naar lijfsbehoud in deze
poule, bij verlies zouden er drie ploegen op 2 punten komen te staan,
waardoor het slot van de competitie nog erg spannend kan worden in de
strijd tegen degradatie. Klokslag half 4 werd er ingefloten voor de
wedstrijd, waarin de beginfase direct zichtbaar was dat beide ploegen
gebrand waren om te winnen. De eerste drie schoten werden omgetoverd
in doelpunten, waarbij de thuisploeg het voortouw nam. Dit beeld zou
eigenlijk de hele eerste helft wel gelden, beide ploegen waren aan elkaar
gewaagd. Hoogkerk wist echter net wat zuiverder te zijn in de afronding,
waardoor VDDO constant in de achtervolging moest. Halverwege de eerste
was de stand gelijk bij een stand van 8-8. Doelpunten kwamen van veel
verschillende spelers en speelsters. Via 9-9 liep Hoogkerk echter in het
restant van de eerste helft uit naar 12-10, waarbij de scherpte in de
afronding bij de gasten langzaamaan minder werd.

In de rust werd dan ook benadrukt dat de speerpunten van de
thuisploeg blijvend moesten worden uitgeschakeld en dat het vertrouwen
in de afronding moest worden terug gevonden. Het team stond als
collectief te knokken en had alles in eigen handen om het vandaag ook te
gaan belonen hiervoor. Na de rust was het eerst weer even zoeken, maar
het was opnieuw Hoogkerk dat de score wist te openen. Al gauw bleek dat
ook Hoogkerk het vizier minder op scherp had staan, waardoor de
doelpunten in de tweede helft een stuk schaarser waren. Ondanks het
goede spel en het uitspelen van goede kansen, hadden de gasten veel
moeite in het vinden van de korf. Doordat het echter resoluut bleef

verdedigen, kon de thuisploeg nooit echt loskomen van de Buiteveld-
combinatie. Om toch wat te forceren, werden er nog een aantal wissels

toegepast door de snel aangereisde spelers van het tweede team in te
wisselen. Het bracht niet direct het gewenste effect, maar het zorgde wel
voor nieuwe impulsen. Na 60 minuten korfbal moest VDDO hun meerdere
erkennen in Hoogkerk, dat er ook in de tweede helft net wat meer wist te
scoren. Bij een stand van 18-15 was het gebeurd, waardoor ook in deze
poule nu 3 ploegen op hetzelfde punten aantal staan. Door de winst van
OKO/Bies op Stadskanaal kan de ploeg uit Opeinde komende week al

officieus kampioen worden bij winst op VDDO in Oosterwolde. De zwart-
paarsen willen er echter alles aan doen om dit te gaan voorkomen en het

goede spel uit de eerste drie wedstrijden op te volgen met wellicht wel
een stunt. Op deze thuisspeeldag ontvangt VDDO 3 om 14:00u eerst
OKO/Bies 4, daarna volgt VDDO 2 om 15:30u tegen Wêz
Handich/DOW/TFS 3. Om 17:00u sluiten VDDO 1 en OKO/Bies 1 de dag
af, waarbij er natuurlijk gestreden gaat worden voor de volle buit van de
prestatieteams van VDDO.